بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی
در خودروهای چینی که معمولا طول عمر و کیفیت قطعات آنها از برندهای معروف جهانی کمتر است، این مسئله بیشتر به چشم میخورد. به همین دلیل لازم است با کلیات و جزئیات بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی آشنا شویم. منظور ما از کلیات، مواردی است که سبب میشود عمر قطعات یدکی چینی و یا برخی از آنها نسبت به خودروهای دیگر کمتر باشد و منظور از جزئیات، زمان دقیق قطعات یدکی خودروهای چینی به تفکیک است.
اگر اتومبیل شما ساخت چین است و یا قصد دارید این اتومبیلها را بخرید، این مقاله جامع میتواند به شما کمک کند.
تفاوت عمر قطعات یدکی خودروهای چینی با سایر خودروها چقدر است؟
یکی از پرسشهای رایج میان دارندگان خودروهای چینی این است که آیا قطعات یدکی این خودروها عمر کمتری نسبت به خودروهای ساخت کشورهای دیگر دارند یا نه. در پاسخ به این سوال باید گفت که برخی از برندهای مطرح چینی، خودروهای باکیفیتی تولید میکنند که زمان تعویض قطعات یدکی آنها ممکن است با خودروهای برتر جهانی برابری کند. بااینحال، ما از بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی صحبت میکنیم که در داخل ایران مونتاژ شده و به فروش میرسند. به همین دلیل هم تا حد زیادی میتوانیم بگوییم که بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی در ایران، نسبت به خودروهای دیگر در رده بینالمللی کوتاهتر است. بااینحال، باید به این نکته هم توجه کنیم که خودروهای ساخت داخل نیز، مخصوصا در چند سال اخیر، کیفیت چندانی نداشته و شاید بتوان طول عمر قطعات یدکی آنها را با انواع چینی، مشابه و یا گاهی کمتر دانست.
در ادامه عواملی که بر زمان تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی و کوتاهتربودن آن تاثیر میگذارد را بررسی میکنیم.
1. کیفیت متریال اولیه و فناوری ساخت
یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر عمر قطعات یدکی، جنس و فناوری ساخت آنهاست. خودروسازان چینی در دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتهاند، اما هنوز در بسیاری از مدلهای اقتصادی و میانرده، از مواد اولیه با کیفیت متوسط یا ضعیفتری نسبت به برندهای باسابقه ژاپنی، آلمانی یا آمریکایی استفاده میشود.
بهعنوان مثال، فیلتر هوای یک خودروی ژاپنی ممکن است از الیاف چندلایه با فناوری ضد رطوبت ساخته شده باشد، درحالیکه نمونه چینی مشابه آن ممکن است از مواد سادهتری تهیه شده و زودتر اشباع یا فرسوده شود.
2. کنترل کیفی پایینتر
خودروسازان چینی معمولاً برای کاهش هزینه نهایی، از زنجیرههای تأمین گستردهتری استفاده میکنند که شامل تأمینکنندگان متعددی با سطوح کیفی مختلف است. در برخی مدلها، کنترل کیفیت نهایی بهدرستی انجام نمیشود یا حداقل بهاندازه برندهای معتبر سختگیرانه نیست. این موضوع باعث میشود عمر قطعات در عمل با چیزی که در دفترچه فنی وعده داده شده، متفاوت باشد.
3. عدم انطباق کامل با شرایط اقلیمی و سوخت ایران
قطعات یدکی خودروهای چینی معمولاً برای استفاده در بازارهای آسیای شرقی یا کشورهای دارای سوخت استاندارد طراحی شدهاند. درحالیکه کیفیت بنزین، نوسانات دمایی و شرایط جادهای ایران با آن بازارها تفاوت دارد. این عدم انطباق باعث میشود که تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی مثل شمع موتور، فیلتر بنزین یا کاتالیزور در ایران زودتر باشد.
4. حساسیت بیشتر به قطعات غیراصل
خودروهای چینی معمولاً در طراحی و کالیبراسیون موتور و سیستم سوخترسانی، حساستر از خودروهای قدیمیتر ژاپنی یا ایرانی عمل میکنند. به همین دلیل، استفاده از قطعه یدکی غیراصل یا متفرقه در آنها میتواند باعث کاهش شدید عمر مفید و حتی آسیب به دیگر قطعات شود.
5. طراحی اقتصادی و رقابت بر سر قیمت
بسیاری از مدلهای چینی در رده خودروهای اقتصادی هستند. برای حفظ قیمت رقابتی، برخی قطعات مصرفی آنها با طراحی سادهتر و قیمت پایینتر ساخته میشوند. به همین دلیل، این قطعات ممکن است عمر کمتری داشته باشد. این رویکرد، در فلسفه طراحی برندهایی مثل چری، لیفان، جیلی یا جک کاملاً مشهود است.
بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی
در ادامه بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی را براساس نوع قطعه بررسی میکنیم. لازم به ذکر است که این اعداد، حدودی هستند و ممکن است در شرایط مختلف رانندگی، نوع اتومبیل و… تفاوت کنند.
۱. زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن در خودروهای چینی
روغن موتور نقش روانکننده و خنککننده قطعات داخلی موتور را بر عهده دارد. عدم تعویض بهموقع میتواند باعث افزایش اصطکاک، سایش قطعات، کاهش راندمان موتور و در موارد شدید، خرابی کامل موتور شود.
روغن موتور باید هر ۵,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه (هرکدام زودتر فرا برسد) تعویض گردد. در شرایط رانندگی سخت (ترافیک شهری، جادههای خاکی یا دمای بالا)، تعویض هر ۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ کیلومتر توصیه میشود. فیلتر روغن نیز باید همزمان تعویض شود تا از ورود ذرات آلاینده به سیستم روانکاری جلوگیری شود.
۲. زمات تعویض شمع و وایر در خودروهای چینی
شمع و وایرها بخش حیاتی سیستم جرقهزنی هستند که احتراق سوخت را در سیلندرها تسهیل میکنند. خرابی آنها میتواند به کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت منجر شود.
زمان تعویض شمع و وایرها در خودروهای چینی هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۲ سال است. شمعهای ایریدیومی ممکن است تا ۵۰,۰۰۰ هم کیلومتر عمر کنند.
مقایسه زمان تعویض با خودروهای برتر: خودروهای ژاپنی یا کرهای با شمعهای ایریدیومی تا ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر دوام میآورند.
۳. زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای چینی
بهترین تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی
تسمه تایم وظیفه هماهنگی حرکت سوپاپها و پیستونها را بر عهده دارد. خرابی آن میتواند به برخورد پیستون با سوپاپها و آسیب شدید به موتور منجر شود.
زمان تعویض تسمه تایم خودروهای چینی هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۴ سال یکبار است. در ایران، بهدلیل شرایط جادهای و کیفیت سوخت، تعویض هر ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه میشود.
۴. زمان تعویض لنت ترمز در خوردوهای چینی
لنتهای ترمز برای ایمنی و توقف ایمن خودرو حیاتی هستند. فرسودگی لنتها میتواند به دیسکها یا کاسههای ترمز آسیب برساند.
زمان تعویض لنت ترمز در خودروهای چینی به شرح زیر است:
لنتهای جلو (دیسکی): هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر.
لنتهای عقب (دیسکی): هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر.
لنتهای عقب (کاسهای): هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر
مقایسه با سایر خودروها: رانندگان خودروهای ژاپنی و کرهای معمولاً لنتهای دیسکی را هر ۳۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر و لنتهای کاسهای را هر ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض میکنند.
۵. زمان تعویض روغن گیربکس در خودروهای چینی
روغن گیربکس برای روانکاری چرخدندهها، کاهش اصطکاک و دفع حرارت در سیستم انتقال قدرت ضروری است. زمان تعویض این روغن در اتومبیلهای چینی به شرح زیر است:
گیربکس دستی: هر ۷۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر.
گیربکس اتوماتیک یا CVT: هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر.
مقایسه با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای دارای گیربکس اتوماتیک هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر و انواع دارای گیربکس دستی گاهی هر ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر یکبار نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند.
۶. زمان تعویض فیلتر هوا در خودروهای چینی
فیلتر هوای موتور از ورود ذرات آلاینده به سیستم احتراق جلوگیری میکند و بر راندمان موتور تأثیر مستقیم دارد.
زمان تعویض فیلتر هوا در این خودروها هر ۵,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه است. در مناطق پرگردوغبار (مانند شهرهای بزرگ ایران)، تعویض زودهنگام توصیه میشود.
۷. زمان تعویض لاستیکها در خوردوهای چینی
لاستیکها نقطه تماس خودرو با جاده هستند و بر ایمنی، مصرف سوخت و هندلینگ تأثیر میگذارند. بهترین زمان تعویض آنها هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر یا وقتی است که عمق آج به ۱.۶ میلیمتر برسد.
مقایسه با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای با لاستیکهای باکیفیت (مانند میشلن) تا ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر میتوانند از یک لاستیک استفاده کنند.
۸. زمان تعویض باتری در خوردوهای چینی
باتری نیروی الکتریکی موردنیاز برای استارت و سیستمهای برقی خودرو را تأمین میکند. زمان تعویض این قطعه یدکی هر ۴ تا ۵ سال یا ۸۰,۰۰۰ تا ۹۶,۰۰۰ کیلومتر است.
تفاوت با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای هر ۵ تا ۷ سال نیاز به تعویض باتری دارند.
۹. بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ اتومبیل چینی
دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دستی، انتقال قدرت از موتور به گیربکس را مدیریت میکنند و برای ایمنی خودرو، باید در زمان مناسبی تعویض گردند. زمان تعویض آنها هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر یا در صورت بروز علائم خرابی (لرزش پدال کلاچ، سفتشدن پدال، کاهش شتاب یا صدای غیرعادی) است. همچنین تعویض روغن گیربکس همزمان با دیسک و صفحه برای بهبود عملکرد توصیه میشود.
مقایسه با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض این قطعات دارند.
۱۰. زمان تعویض گاز کولر خودروهای چینی
گاز کولر (معمولا R134a) برای سیستم تهویه مطبوع استفاده میشود و تأثیری بر عملکرد فنی خودرو ندارد. این گاز فقط در صورت کاهش عملکرد سرمایشی (معمولا هر ۲ تا ۵ سال) لازم است تعویض گردد و معمولا در تایم تعویض قطعات یدکی خودروهای چینی در نظر گرفته نمیشود.
۱۱. زمان تعویض جلوبندی و سیستم تعلیق
سیستم تعلیق و جلوبندی بر هندلینگ، تعادل و ایمنی خودرو تأثیر مستقیم دارند. زمان تعویض آن در خودروهای چینی هر ۸۰,۰۰۰ کیلومتر یا در صورت بروز علائم خرابی (صدای تقتق، انحراف خودرو در پیچها یا کاهش راحتی سواری) است.
مقایسه با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای هر ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به رسیدگی به سیستم تعلیق و جلوبندی دارند.
۱۲. زمان تعویض فیلتر سوخت خودروهای چینی
فیلتر سوخت از ورود ناخالصیها به سیستم سوخترسانی جلوگیری کرده و تولید انرژی را بهبود میدهد. زمان تعویض این فیلترها در اتومبیلهای چینی هر ۲۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر یا هر سال است. در صورت استفاده از سوخت کمکیفیت، تعویض زودهنگام توصیه میشود.
مقایسه با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض فیلتر سوخت دارند.
۱۳. زمات تعویض سنسور اکسیژن در خودروهای چینی
سنسور اکسیژن نسبت سوخت به هوا را تنظیم کرده و بر مصرف سوخت و آلایندگی تأثیر میگذارد و باید در اتومبیلهای چینی هر ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.
مقایسه زمات تعویض با سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض سنسور اکسیژن دارند.
۱۴. زمان تعویض قطعه یدکی واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر از نشت مایعات و گازهای احتراق بین سرسیلندر و بلوک موتور جلوگیری میکند. زمان تعویض آن در اتومبیلهای چینی هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر یا در صورت بروز علائم خرابی (دود سفید از اگزوز، مخلوطشدن آب و روغن یا کاهش فشار کمپرس) است.
سایر خودروها: خودروهای ژاپنی و کرهای معمولاً تا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر نیاز به تعویض ندارند.
۱۵. زمان تعویض تیغه برفپاککن
تیغههای برفپاککن برای حفظ دید راننده در شرایط نامساعد جوی ضروری هستند و از جمله قطعات یدکی مصرفی محسوب میشوند که لازم است هر ۱۲ ماه یکبار یا در صورت کاهش کارایی عوض شوند. تیغههای سیلیکونی بهدلیل انعطافپذیری بالا و عمر بیشتر معمولا بهتر هستند.
چری
فونیکس
ام وی ام
اکستریم
نظرات کاربران